Hoe bereikbaar is Gent nog met de tram en bus?
Speakers Corner maandagavond 19 februari (19u-21u) in NTGent Café (Sint-Baafsplein 17, Gent)
Er blijven klachten komen in Gent over de nieuwe vervoersregeling van De Lijn sinds 6 januari. Op het Gentse Stadhuis worden honderden handtekeningen ingediend van verontwaardigde en boze burgers.
Niet verwonderlijk als er duizenden bushaltes verdwijnen en er in landelijk Vlaanderen de ontstane black points (nog)niet opgevuld zijn met “flexi-vervoer” on demand.
Ook voor Gent heeft dit gevolgen: mensen komen naar Gent om te werken, te studeren, te winkelen, op bezoek te komen.
Inwoners van Gent verplaatsen zich naar buiten Gent om dezelfde redenen. En Gentenaars hebben uiteraard ook transport nodig binnen de Gentse wijken en van en naar het centrum.
Geschrapte buslijnen in Sint-Amandsberg, Mariakerke, enz.,… De basisbereikbaarheid van De Lijn lijkt eerder een stap in de richting van vervoersarmoede.
Maar naast deze nieuwe regeling van De Lijn is er gelijktijdig ook nog de heraanleg van een aantal belangrijke tramassen in Gent.
Zo rijdt tram 1 sinds 6 januari niet meer tussen de drukste verbinding Sint-Pietersstation en de Korenmarkt. En die werken duren tot 2028…
Dat is niet alleen een ongemak voor de reizigers, maar ook voor de handelaars: zij voelen nu al het verschil in hun kassa.
En je bent er je niet direct van bewust, maar de inkorting van tramlijn 1 richting stadscentrum heeft soms vergaande gevolgen voor de meest kwetsbare mensen in Gent: dit werd duidelijk toen in één week tijd meer dan 400 handtekeningen werden verzameld door bewoners van de assistentiewoningen, familieleden en personeel van Woonzorgcentrum Tempelhof en Domino.
Algemeen Directeur Brecht Reyniers van vzw Domino: “Tot nu toe was er een halte in de Lange Steenstraat op 1 à 2 minuten wandelafstand. Die halte wordt echter omgevormd tot eindhalte. Wie richting centrum wil, zal daarom eerst naar het Gravensteen moeten.
Dat is een heel eind verder, zeker voor de senioren in onze assistentiewoningen die nog geregeld naar Gent-centrum willen gaan en vaak enkel nog op pad kunnen met een rolstoel, rollator of stok.
En ze moeten dan ook nog kasseien of ander hinderlijk wegdek trotseren.”
Het Gentse Stadsbestuur toonde zich ondertussen solidair met de gekwelde Gentse reizigers. In de gemeenteraad werd een motie gestemd waarin dringend gevraagd is aan de Vlaamse regering om lacunes weg te werken en bijhorende
corrigerende maatregelen te nemen. Tevens vraagt de gemeenteraad onder andere om het Vervoer op Maat uit te breiden zodat kan ingespeeld worden op specifieke en acute noden.
Is er hoop voor de Gentse tram- en busgebruikers?
Hoog tijd voor een Speakers Corner!
Met als gastsprekers:
* Marc Reynebeau, columnist en journalist bij De Standaard. Publiceerde onder andere “De Mythe van de lege bus” en “Tram en bus zoeken een andere winst dan banken en warenhuizen”.
* Filip Watteeuw, Gentse Schepen van Mobiliteit, Publieke Ruimte en Stedenbouw.
* Luc Desmedt, vzw Reizigersbond.
* Brecht Reyniers, Algemeen Directeur WoonZorgCentrum Domino.
* Chris Hamerlinck van slagerij St. Pierre namens de handelaars van de Koningin Elisabethlaan.
Speakers Corner: maandagavond 19 februari (19u-21u) in NTGent Café (Sint-Baafsplein 17, Gent). Gratis inkom.