• 04/05/2014: Gent, het best bewaarde geheim: verklapt.

    In 2011 werd de stad Gent door de internationale reisgids Lonely Planet opgenomen in de top 10 van de ” must visit cities”, steden die je echt moet gezien hebben. De Arteveldestad is volgens de reisgids “Europa’s best bewaarde geheim” en staat op de zevende plaats, na onder meer toeristische kleppers als New York, Tel Aviv en Wellington.

    Het zal wel niet alleen aan die reisgids liggen, maar iedereen voelt het aan: er komen steeds meer toeristen naar onze stad. De rasechte Stroppen kennen de charme van Gent maar al te goed. De mooie historische binnenstad met het Gravensteen, de romantische Graslei en het uniek zicht op de drie torens vanop de Sint-Michielsbrug. De gezellige restaurants, speciaalzaken en boetiekjes. De gastvrije cafeetjes met de Belgische en Gentse bieren. Prachtige gebouwen zoals de Opera, het NTG, de authentieke volkstheaters. Parels van musea zoals onder andere het STAM, SMAK, Design Museum. En zo vlakbij: voor de natuurliefhebber het unieke natuurreservaat Bourgoyen, voor de actieve sporters het recreatiedomein Blaarmeersen en de Watersportbaan.

    Maar nu zijn deze goed bewaarde geheimen allemaal prijsgegeven. Is dat een zegen? Hoe meer toeristen in Gent hoe beter voor de horeca, de hotels, de economie van de stad en de tewerkstelling. Of kan het een probleem worden? Moet we er niet voor zorgen dat de Gezelligste Stad haar charme en leefbaarheid niet verliest.

    Daarnaast heeft Gent ook recent de historische kaap van 250.000 inwoners overschreden. Eind december 2013 waren we met 250.281 Gentenaars. Denkend aan de uitspraak hoe meer zielen, hoe meer vreugde, zou dit geen probleem mogen zijn. Of leidt de bevolkingstoename tot een stad die qua draagkracht onder druk komt te staan?

    Hierover gaan de Gentenaars (en misschien ook een verdwaalde toerist) op zondag 4 mei om 11u in debat op Speakers Corner. In de stadsbrouwerij Gruut verwelkomen organisatoren Guy Reynebeau en Daan Hugaert onder andere Sofie Bracke, schepen van Burgerlijke Stand & Bevolking en Vanessa De Vuyst, coördinator Cel Marketing bij de Dienst Toerisme van Stad Gent.